1.1 A kommunikáció

A kommunikáció fogalma:

Információcsere közös jelrendszer használatával. Pl.: Beszélgetés valamelyik emberi nyelven.

A kommunikációs modell:

Adó ---kódolás--->Csatorna---dekódolás--->Vevő

^

Zaj

  • Adó: Az üzenet küldője. Például: személy, újság

  • Kódolás: Az adó jelrendszeréből a csatorna jelrendszerébe alakítás. Például: hang digitális jellé

  • Csatorna: A jelet továbbító közeg. Például: beszélgetést a levegő, digitális jelet a vezeték

  • Zaj: Zavaró tényező, ami csökkenti az üzenet átvételének hatékonyságát. Például: környezeti zaj, mikrofon hiba

  • Dekódolás: A csatorna jelrendszeréből a vevő jelrendszerébe alakítás. Például: hangszóró

  • Vevő: Az üzenet fogadója

Csoportosítások:

  • Irány szerint

    • Szimplex - Egyirányú, az adó csak adni tud, a vevő csak fogadni. Például televízió

    • Félduplex - Kétirányú, de nem egy időben, egyszerre mindig csak az egyik irány foglalja a csatornát. Például kézi adóvevő

    • Duplex - Kétirányú, mindkét fél képes egyszerre az adatok adására és vételére, tehát egyidejűleg két irányban történhet az átvitel. Például telefon

  • Résztvevők száma szerint:

    • Személyes - Párbeszéd

    • Tömegkommunikáció - Televízió

  • Kódrendszer szerint

    • Verbális - beszéd

    • Nem verbális - hangsúly, testtartás stb.

  • Idő szerint

    • Valós idejű

    • Nem valós idejű - e-mail, sms

  • Távolság szerint

    • Közvetett

    • Közvetlen

Gyakorlati példák a kommunikációs modellre

  • Rádió / TV: Szimplex, közvetett, tömegkommunikáció, valós idejű

    • Üzenet: Műsor

    • Adó: Bemondó

    • Kódolás: Mikrofon, hangtechnika a stúdióban

    • Csatorna: Rádióadó / TV-adó

    • Zaj: Elektromos tér, rádióhullámok

    • Dekódolás: Otthoni készülék

    • Vevő: Hallgatók / nézők

  • Könyv / Újság: Szimplex, közvetett, tömegkommunikáció, nem valós idejű

    • Üzenet: Könyv/újság tartalma

    • Adó: Nyomda

    • Kódolás: Nyelv

    • Csatorna: Papír

    • Zaj: Nyomdahiba, elmosódás

    • Dekódolás: Nyelv ismerete

    • Vevő: Olvasó

  • Telefon / Internetes alkalmazás: Duplex, Közvetett, személyes, valós idejű

    • Üzenet: Beszélgetés

    • Adó: Egyik fél

    • Kódolás: Telefon / Mikrofon

    • Csatorna: Telefonkábel / Internet

    • Zaj: Környezeti háttérzaj, elektromos tér

    • Dekódolás: Telefon / Hangszóró

    • Vevő: Másik fél

Zaj elleni védekezés

  • Analóg jel esetén: szűrés, szigetelés, jel/zaj arány növelése

  • Digitális jel esetén: hibajavító eljárások, ellenőrző bitek(paritásbit)

  • Általánosságban: redundanciával

Redundancia

  • Bőbeszédűség, az egyértelmű megértéshez elegendő minimum feletti többlet

  • Legegyszerűbb módja az ismétlés, azaz a közlemény csatornán történő újbóli átküldése

  • A redundáns tartalom nem hordoz új információt, viszont növeli az átviteli időt és adatmennyiséget

  • Megfelelően alkalmazva csökkenti a zaj negatív hatását

  • Például: Több jelzőtábla egy kanyar előtt Felirat a videó alján

Mai kommunikációs technológiák és eszközök

  • Egyéni ötletű: jelbeszéd, dobjel

  • Verbális: előadás, értekezlet

  • Papír alapú: könyv, újság, szórólap

  • Vizuális: közlekedési lámpa, viharjelző

  • Elektronikus: telefon, rádió, televízió, számítógépes hálózat

Az elektronikus kommunikáció

Az adó az eredeti információt átalakítja elektromos jelekké, amit azután vezetékeken továbbít, vagy elektromágneses hullámok formájában a térbe sugároz. A vevő az elektromos jeleket visszaalakítja eredeti formájába.

A kommunikációs eszközök hatása mindennapi életünkre és az információszerzésre

  • Az információszerzés sebessége felgyorsult -> az egy emberhez eljutó információ mennyisége megnőtt

  • Bárki megtalálhatja a híreket, oldalakat, fórumokat, amikre rákeres, földrajzi helytől függetlenül

  • A média elérése is könnyebb lett, a legtöbb film, zene és könyv elérhető

  • A kommunikáció lényegesen könnyebb

  • Az eszközök méretének csökkenése miatt nem helyhez kötött a folyamat

  • A szórakozás mellett a legtöbb ügyintézés interneten elintézhető

  • Könnyebb a közlekedés és tájékozódás

Az információ-keresés elektronikus formái

  • Elektronikus információkeresés a számítógép adathordozóján belüli vagy telefonon, rádión, televízión keresztüli tájékozódás, de elsősorban az internetes keresés.

  • Szabadszavas keresés: google, bing, duckduckgo. Kulcsszavak, témakör alapján történő keresés.

  • Linkjegyzékek: lap.hu. Az oldalon kategorizáltan feltüntetett linkek

  • Tematikus keresés: képek keresésekor képmegosztó oldal

Az információs rendszerek létjogosultsága és megjelenése a mindennapi életünkben

  • Online bolt - Amazon, eBay

  • Online ügyintézés - Ügyfélkapu

  • Online tanulás - tanulmányi rendszerek

  • Online munkavégzés - internetes konferenciák

  • Szabadidő megtervezése - értékelések, online foglalás, útvonalterv, koordináció ismerősökkel

A magyar közhasznú információs források

  • Könyvtári adatbázis: dfmk.hu, mek.oszk.hu, oszk.hu

  • Kormányzati portálok: oktatas.hu, kormany.hu, mnb.hu, magyarorszag.hu, nav.gov.hu, ugyfelkapu.gov.hu

  • Utazással kapcsolatos információk: elvira.hu, menetrendek.hu, volan.hu

  • Közoktatás: sulinet.hu, oki.hu

Az információ megszerzése keresőszerverek segítségével

  • Keresőszerver: Google, Bing, Yahoo, DuckDuckGo

  • Kulcsszavakkal keresés a kívánt eredményre, további, konkrét értékekkel szűrés