7.1 Kommunikáció az interneten

Az internetes szolgáltatások és ezek jellemzői

  • Általános kommunikációs szolgáltatások:

    • Chat/IRC (internet relay chat)

    • VoIP(Voice over IP) - internettelefon

    • E-Mail - internetes levél

    • telnet/SSH - távoli számítógép elérés terminálon keresztül

    • FTP (File Transfer Protocol) - típusfüggetlen fájlátvitel

    • WWW (World Wide Web) - kliens-szerver alapú

  • Az internetes szolgáltatások általában saját használatbavételi szabályzatot alkalmaznak. Ebben határozzák meg az elvárt használatot

  • Példák interneten keresztül igénybe vehető szolgáltatásokra

  • Online kereskedelem, online boltok: eBay, Amazon, Alibaba

  • Keresés: Google, Yahoo, Bing

  • Közösségi oldalak: Facebook, Twitter,

  • Videómegosztó: YouTube, Indavideó

  • Levelezés: Gmail, Outlook

  • Irodai alkalmazások: Google Dokumentumok, Google Táblázatok

Az elektronikus levelezés

  • Mint minden internetes szolgáltatás, az elektronikus levelezés is kliens-szerver alapon működik.

  • A felhasználók közötti kapcsolatot éjjel-nappal elérhető kiszolgálók (szerverek) teremtik meg: a szolgáltató a felhasználónevünkhöz társítva egy tárterületet biztosít a saját szerverén Ez a mi postafiókunk.

  • Amikor az otthoni gépünkön az e-mailt elkészítve a "Küldés" gombra kattintunk, levelünk a saját szolgáltatónk szerveréhez kerül az SMTP protokoll alapján (Simple Mail Transfer Protokol). A szolgáltatónk a levelet annak címének végződése alapján továbbítja a címzettünk levelező-szerveréhez

  • A címzett kiszolgálója a kapott levelet a megfelelő postafiókba továbbítja

  • A felhasználók azonosítása regisztrációhoz kötött. Sikeres regisztráció esetén kapunk egy e-mail címet, ami az azonosítónk + @ + az email szolgáltatója.

  • Egyedi és közös jellemzők néhány levelezőprogramhoz:

    • levelezési funkciók (küldés, fogadás)

    • archiválás

    • spam-szűrés

    • drive - Gmail

    • naptár - Outlook

  • Levelezőprogram használatának ismerete: mint gyakorlatban a Gmail használata.

  • Az új leveleket általában egy "Beérkezett levelek" mappában találjuk. Innen olvashatjuk, szelektálhatjuk, törölhetjük őket.

Az elektronikus levél

  • Az internetes e-mail üzenetek tipikusan két fő részből állnak:

  • Fejléc: az üzenet rövid tartalma, a küldő címe, a fogadó címe, egyéb információk az e-mailről.

    • Feladó

    • Címzett

    • Tárgy

    • Dátum

  • Törzs: maga az üzenet.

  • A fejléc ezenkívül az alábbi mezőket tartalmazhatja még:

    • Másolat

    • Rejtett másolat

    • Melléklet

  • A csatolás/csatolmány hozzáadása, egyszerűen történik a kliensprogram "Melléklet hozzáadása" menüpontjával.

A levelező programok további szolgáltatásai

  • Levelezési címek tárolása: a levelezési címeket név szerint tárolhatja a program, és megadhatunk jóformán minden adatot a mobilszámtól kezdve a gyerekek nevéig. A címeket csoportokba is lehet szedni.

  • Visszajelzések: kérhetünk értesítés, hogy a címzett átvette-e (lementette, olvasta) az általunk küldött levelet

Az e-mail cím szerkezete

  • felhasználó@szolgáltató: a két azonosítót a @ ("kukac") karakter választja el

  • A kukac utáni rész attól függ, hogy melyik szolgáltató biztosítja a postafiókot. Ez a szolgáltató levelezőszerverének domain-neve.

  • A kukac előtti felhasználónevet magunk választhatjuk meg, azonban az adott szolgáltatónál egyedinek kell lennie Nem tartalmazhat szóközt, ékezetes és speciális karaktereket, továbbá nem teszünk különbséget a kis- és nagybetűk között.

Levelezési listák

  • A levelezési listákat számítógép kezeli, automatikusan. A listákra azonos érdeklődési körű emberek jelentkeznek.

  • Csaknem valamennyi lista ingyenes, és a feliratkozáshoz legtöbbször csak egy egyszavas levelet kell küldeni a listát gondozó gépnek

  • Ha feliratkoztunk egy levelezési listára, e-mailben automatikusan megkapjuk az összes közleményt, amely a lista címére érkezett

Levelezéssel kapcsolatos problémák

  • Az e-mail alapvetően csak 7-bites ASCII szöveg átvitelére alkalmas. Vannak ugyan e-mail rendszerek, melyek 8-bites kódolást is megengednek, azonban ez nem garantált.

  • Amennyiben a küldés során hiba történt, egy háttérben futó program, a mailer daemon jelez vissza. Például:

    • Nem létezik a címzett postafiókja

    • Tele van a címzett postafiókja

  • További hibaüzenetek:

    • Nincs internet hozzáférés

    • Formailag hibás e-mail cím

Állományátvitel lehetőségei az interneten

  • E-mail segítségével küldhetünk állományokat, ennek határa a maximális fájlméret. Egyes szolgáltatók felhőben tárolják a túl nagy fájlokat (Drive)

Az URL fogalma, felépítése, részei

  • Egyetlen címben összefoglalja a dokumentum megtalálásához szükséges négy alapvető információt:

    • a protokollt, amit a célgéppel való kommunikációhoz használunk;

    • a szóban forgó gép vagy tartomány nevét;

    • a hálózati port számát, amin az igényelt szolgáltatás elérhető a célgépen;

    • a fájlhoz vezető elérési utat a célgépen belül.

Böngészőprogramok

  • Indításkor a kezdőoldalt nyitja meg (változó lehet, alapértelmezett, előre beállított, utoljára látogatott, stb...)

  • Weblapok között a címeik beírásával navigálunk, keresőbe, vagy címsorba. Újabb böngészőknél a címsor egyben kereső is.

  • Weboldalakat tudunk menteni későbbi egyszerűbb felkeresésre a kedvencek funkcióval.

  • Van lehetőség vissza/előrelépni

  • cache - gyorsítótár, a böngésző által használt memória

  • cookie - a weblapok ideiglenes tárhelye, általában a felhasználóról tárol adatot

  • Webcím szerkezete: protokoll://aldomain.szerver.orszagkod/fajl-utvonala/fajl.kiterjesztes

  • Adatot menteni általában egy jobb klikk->mentés kombinációval tudunk

  • Nyomtatás menüsorból, vagy billentyűkombinációval

  • A böngészés tipikus hibaüzenetei, ezek oka és a hiba kezelésének lehetőségei

    • 400 Bad Request - hibás kérés - visszatérés, és próbálkozás másképp

    • 401 Unauthorized - a felhasználó még nem azonosította magát - azonosítás

    • 403 Forbidden - a kért anyaghoz nincs hozzáférési joga - azonosítás hozzáféréssel rendelkező felhasználóként

    • 404 Not Found - a kért anyag nem található - újratöltés, cím ellenőrzése

    • 500 Internal Server Error - váratlan szerverhiba történt - újratöltés

    • 501 Not Implemented - a keresett funkció nem elérhető - újratöltés

    • 502 Bad Gateway - a gateway/proxy hibás adatokat kapott - újratöltés, cím ellenőrzése

    • 503 Service Unavailable - a szerver túlterhelt, vagy karbantartás miatt nem elérhető - újratöltés később

A böngészőprogramok speciális funkciói, a funkciók bővítésének haszna és veszélyei

  • Bővítményekkel további funkciókat oldhatunk fel:

    • Reklámszűrés

    • Fordító

    • Programok elérése böngészőn keresztül

    • Stb...

  • Amennyiben a bővítményt nem megbízható forrásból töltjük le, káros hatással lehet számítógépünkre

Információ keresése az interneten

  • Böngészőn keresztül, keresőmotorok segítségével

  • Tematikus keresés:

    • A dokumentumok adatai tartalmuk alapján vannak csoportosítva. A főcsoportokban (kategóriákban) minden téma további altémákat tartalmaz mindaddig, amíg el nem érünk a dokumentumok szintjére (témakeresés). A rendszerezés nem egységes, ahány katalógus, annyi rendszer. Az alcsoportok általában betűrendben jelennek meg.

    • Kicsi, rendszerezett adatbázisban

    • Például Wikipédia

  • Kulcsszavas keresés:

    • A keresett adatra, információra jellemző szó, illetve szöveg alapján való keresés.

    • Hatalmas adathalmazokban

    • Például Google

    • Több szóval szűkebb a keresés

    • Idézőjeleket használhatunk konkrét egyezéshez

    • Összetett keresésben logikai operátorokkal is dolgozhatunk (AND, OR)

  • Online adatbázisokban a feltételek elfogadása után böngészhetünk. Ez általában egy megadott oldal segítségével történik.